''emo''

Okey, det här inlägget handlar om "Emo"-missbruket’’

Jag är så sjukt trött på att folk går runt o kallar andra för ’’emo’’.

Människorna vet ju inte ens vad det är!

Detsamma gäller alla ’’wannabe emos’’ , lär er vad ''emo'' är för nått!

’’emo’’ används som ett slags skällsord när någon ser sorgsen ut på en bild eller liknande.
De ska gärna ha snedlugg och svartfärgat hår också.
På grund av detta har den typ av musik som ofta lyssnas på av dessa tonåringar fått stämpeln emo, vilket har gjort att all musik som har lite ”ledsna” känslor i sig klassas som ’’emo’’, så jag skulle absolut påstå att ordet har tappat sin ursprungliga mening.

Det är bara att kolla vilka artister som har taggats som emo på Last.fm, långt ifrån alla där skulle egentligen klassas som emo men användningen av ordet har spårat ur totalt.

Jag har själv deppat ihop utan anledning, men det händer väl alla?.
Men att göra det till en livsstil är lite extremt.


"Emo" börjar att ta över ordet "fjortis" ..alltså har ’’emo’’ blivit ett skällsord detsamma som’’bög’’.
’’Emo’’ är en MUSIKSTIL, inte en klädstil!
Fashioncore är det ni menar med ’’emo’’

FASHIONCORE:

Det här hittade jag när jag sökte på Fashioncore:

Fashioncore är benämningen på klädstilen vissa post-hardcore- och metalcoreband och anhängare, ofta kallade scenekids.

Kläderna är tajta, oftast svarta stuprörsjeans från Cheap Monday. Ett eller flera nitbälten är ett måste.

Tröjorna är smala med olika tyck från musikband.

Svart- och rödvita, randiga tröjor är väldigt populärt inom modét.

Skorna varierar från platta tygskor som Converse till smala skateskor som Vans.

Håret är väldigt unikt i fashioncorestilen.

Dem flesta försöker hitta en egen hårstil, men grunden är för det mesta densamma: Kolsvart hår, ibland blandat med andra utstickande färger, med en snedlugg som täcker halva ansiktet och extremt rufsigt baktill.

Ögonen brukar dekoreras med svart kajal, rosa eller röd ögonskugga tilllägs och ett "X", som står för straight edge, målas på sidan av vänstra ögat.

MUSIKEN:

Och detta hittade jag när jag sökte på ’’emo’’ musik


Grundstenen i ’’emo’’ är det emotionella perspektivet på musiken.

Bakom varje trumslag, bakom varje riff ska det ligga känslor, som inte nödvändigtvis behöver vara negativa. Sången är skrikig, ibland viskande, men alltid väldigt emotionell.

Skriken är inte ilskna, utan innerliga och desperata.

Gitarrspelet brukar växla mellan vråldistade femackords-drivna riff och lugna odistade partier med melodiösa, långsamma gitarrslingor.

Basen brukar vara mer framträdande i ’emo’’ än i annan punk och rockmusik, men mindre viktig än i t ex funken.

Trummandet är väldigt speciellt inom ’’emo’’, man växlar ofta mellan olika takter och bygger ofta upp trumriff med hjälp av stora mängder cymbaler.

dem ni kallar "emos" måste inte lida av depression eller att dem skär sig!, det är bara skitsnack.

 

Oj, det blev ett långt inlägg ^^, men är tvungen att ta ut min ilska >.<.

Så kan alla som kallar andra för ''emo'', bara lägga ner!?.


Ha en trevlig kväll, tack för mig//Thea

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Hanna

usch jag blir bara så trött på folk som inte vet vad emo är, och faktiskt går runt och tror att my chemical romance är emomusik - jag menar hallå?!!?

men jag har nog gett upp för ingen verkar ju fatta!

bra inlägg iaf :)

2008-08-15 @ 20:37:40
Postat av: thea svarar

ja, jag menar det, är det verkligen så svårt att fatta?.

hehe tackar =), ha en trevlig kväll

2008-08-15 @ 20:42:09
URL: http://thealealea.blogg.se/
Postat av: QUEENIEQUEENIE

intressebävern bet mig i benet ;)

2008-08-15 @ 22:04:52
URL: http://metrobloggen.se/queenie
Postat av: thea svarar

haha ^^ va bra xD

2008-08-15 @ 22:09:24
URL: http://thealealea.blogg.se/
Postat av: David (:

TACK! Jävla idioter som tror att fashioncore är samma som emo -.-

2008-08-16 @ 00:45:31
Postat av: thea svarar

vsg =)..jag hatar dom jävlarna >.<.

btw hittade du några bra låtar med amber pacific ^^?

2008-08-16 @ 00:54:06
URL: http://thealealea.blogg.se/
Postat av: Sofie :)

Oohh, detta inlägg gillade jag. Jag har alltid fått olika svar när jag frågat folk vad emo egentligen är. Jag lyssnar på My Chemical Romance och har fått "påhopp" en gång om att det är ett "emoband". Det roliga är att jag lyssnar på själva musiken och inte har några tankar på att färga håret svart eller ngt liknande. My Chemical Romance är musiken jag lyssnar på för att de talar till mig, inte för att jag är deprimerad och vill ta livet av mig. Man ska kunna lyssna på vilken musik som helst och klä sig som man vill utan att faktist få dessa onödiga kommentarer. You fucking go girl!! :)

2008-08-16 @ 12:44:24
URL: http://mytrueromance.blogg.se/
Postat av: thea svarar

hihi va bra =). ja asså jag stör mig på folk som håller på sådär >.<.

Man tackar xD

2008-08-16 @ 13:04:15
URL: http://thealealea.blogg.se/
Postat av: Anonym

Underbart.Så fort jag läste din blogg,förstod jag att du har hittat en ny trogen läsare.Men det var ju Emo-inlägget som gjorde att jag drogs till dig,eller din blogg.Mhm. Men du,jag trodde det var slut på folk som visste vad Emo EGENTLIGEN är,men där,där tog jag fel.Du har rätt. Det är ett överutnyttjat/missförstått ord. diggar dej extremt! :D

2008-08-16 @ 18:54:57
Postat av: thea svarar

Nä men gud!, va cooolt xD..hmm tack eller nått ^^..haha.

Precis det ordet är helt övermissbrukat!

Ha en bra kväll =)

2008-08-16 @ 21:32:51
URL: http://thealealea.blogg.se/
Postat av: Jonna

Vet du,det var jag som skrev det att EMO är överutnyttjat.Jag såg en tjejs blogg,där hon skrev om EMO,att dem är irriterande deppiga bla bla.Jag gav henne länken till din blogg,så kanske hon börjar fatta och kommer i rätt spår,angående emo-grejen.Hennes blogg heter :



http://hetahannah.devote.se/blogs/507578/--sluta--pierca--er--i--laeppen---.htm



Jag gjorde en liten kommentar där angående din blogg,kanske hon lär något av din text.Men diggar dej! :D

2008-08-16 @ 22:50:23
Postat av: thea svarar

usch tycker inte om sånna som henne ^^.

haha tack så mkt :D.

2008-08-16 @ 23:01:00
URL: http://thealealea.blogg.se/
Postat av: Anonym

"usch tycker inte om sånna som henne ^^." Nej och resen av världen tycker inte om sånna som dig heller. Du äcklar mig.

2008-08-18 @ 14:30:47
Postat av: thea svarar

jag skiter totalt i vad du eller andra tycker om mig, anonyma jävlar som du som inte vågar stå upp för vad dom säger, det är jävligt fegt.

2008-08-18 @ 14:44:59
URL: http://thealealea.blogg.se/
Postat av: E

Tänk att jag, precis i morse, skrev ett inlägg om EMOs också :D Trevlig läsning!

2008-08-19 @ 15:05:19
URL: http://lifeofe.blogg.se/
Postat av: thea svarar

men jaså ^^, coolt döh xD

2008-08-19 @ 17:06:05
URL: http://thealealea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0